fredag 21 maj 2010

Fakta om ADHD

När jag för första gången läste igenom kriterierna för ADHD var det som att alla bitar föll på plats. Det stora pusslet inom mig som jag hela mitt liv hade försökt pussla ihop genom flertalet försök som alla var förgäves, gav nu äntligen resultat. Det är svårt att beskriva det men det var som att jag för första gången förstod mig själv, varför jag har känt som jag känt, varför jag alltid har känt mig annorlunda än min omgivning. Det har aldrig synts på utsidan, jag har aldrig varit okoncentrerad och haft svårt i skolan - tvärtom jag har haft det super lätt. Jag har aldrig haft svårt för att sitta still eller göra som jag har blivit tillsagd. Jag har kontrollerat mig från början´. Men ingen såg det som fanns inne i mig, den rastlöshet jag kände, hur desperat och ensam jag kände mig. Nu vet jag varför jag har känt som jag gör. Hoppas andra får samma aha- upplevelse som jag fick, ´hellre att veta än att gå i ovisshet.

ADHD HOS VUXNA

En kronisk störning där åtminstone tolv av följande punkter återfinns:

1. En känsla av att aldrig få någonting gjort
2. Svårt att organisera göromål
3. Kronisk ångest eller svårigheter att komma igång
4. Många projekt på gång samtidigt; problem att fullfölja
5. Tendens att säga vad som faller en in, ofta utan tanke på omständighet eller tidpunkt
6. Ständigt sökande efter nya stimulanser i tillvaron
7. Blir lätt frustrerad, uttråkad
8. Lättdistraherad, svårt att fokusera koncentrationen längre tid, "glider lätt iväg" i tankarna
9. Ofta kreativ, intuitiv, hög intelligens
10. Svårigheter att "gå den formella vägen", följa den etablerade, korrekta proceduren
11. Otålig; låg tolerans mot frustration
12. Impulsiv, verbalt och/eller i handling
13. Tendens att ständigt oroa sig i onödan
14. Känsla av att något negativt kommer att hända, osäkerhet
15. Känslo- svallningar, humöret åker berg-och-dalbana
16. Rastlöshet
17. Tendens att fastna i missbruk
18. Kroniskt dåligt självförtroende
19. Felaktig själv-bild
20. Familje/ släkt-historia av ADHD eller andra problem med impuls-kontroll och humörsvängningar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar