söndag 4 juli 2010

ADHD- personlighetsdrag

Ofta ses diagnoser som ett problem och bara ett problem. Men glömmer man inte något? Jag anser att denna bild är helt och totalt fel! För mig är min "diagnos" ett personlighetsdrag där man har vissa styrkor och vissa svagheter, precis som alla andra människor har. Skillnaden med att man kan säga att man har ADHD är att man kan peka direkt på sin personlighet och se sina styrkor och svagheter mer klarare. Så för mig är min diagnos något positivt och det hjälper mig att finna mig själv. Så här beskrivs styrkorna hos en person med ADHD:

* kreativitet
* charmerande personlighet, varmhjärtad
* bra människokännedom
* sinne för humor
* snabb att förstå det viktiga
* flexibilitet
* intuitiv
* känslig för den närmaste omgivningen
* entusiastisk, passionerad
* glömmer bort sina misstag
* försöker göra bättre ifrån sig nästa gång
* villig att ta risker

Som ni ser, det finns för och nackdelar med allt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar