söndag 24 oktober 2010

Se till kontexten

Se till kontexten, lär historiker sig att tänka. Se till kontexten för att du ska se saker för vad det egentligen är. Sätt in rätt sak i rätt tid, i rätt plats, i rätt kropp. Jag finner mig ofta annorlunda än många i min omvärld. Jag har aldrig varit mobbad eller på något sett sed som någon som är utanför, jag har vart en kameleont som lär mig mönstren och vad den specifika gruppen kräver av mig och så blir jag den de vill att jag ska vara. Men jag har alltid på något sätt känt mig utanför, andra människor har inte gjort något för att jag ska känna så, utan det finns i mig.
Vanligt beskrivning av oss med Asbergers är att vi måste lära oss allting, saker som är självklara för många, är inte det för oss. Att ta bussen, handla eller träffa nya människor kan vara ett rejält projekt. Nu när jag har fått min diagnos förstår jag varför jag alltid har känt att min vardag har varit svårare än andra. Jag har känt mig tråkig, svår, oflexibel, en person som har svårt att släppa taget har varit min egen beskrivning av mig själv. Nu förstår jag att det egentligen inte är jag som är detta, utan det är mitt funktionshinder som har varit orsaken. Jag tror detta är första gången jag har erkänt för mig själv att jag har ett funktionshinder!

För det är vad det är, det hindrar mig ifrån att göra vissa saker, det gör min vardag lite svårare. Andra märker inte det för jag hänger på, även fast jag mår dåligt av det jag gör. Sedan ger det mig så många styrkor och det är dem jag ska fokusera på, men faktum jag erkänner för mig själv att jag faktiskt har ett funktionshinder leder till att jag inte behöver vara så hård emot mig själv hela tiden. Jag gör så gott jag kan, ,man måste se till förutsättningarna, till kontexten.
Diagnosen börjar landa allt mer och det gör mig starkare varje dag, jag börjar hitta mig själv genom det här, så ni där ute som är emot diagnossättningar!! Vad har ni för rätt att förvägra människor att få en chans att hitta sig själva? Detta är en del av mig nu och den tänker jag aldrig förtränga eller negligera. Andra kanske inte vill se det, acceptera det eller tro på det, men jag vet att detta är bra för mig och jag tänker hålla fast vid det och övertyga de som inte tror på det. Skulle de vara i mina skor skulle de förstå hur självklart detta är.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar