fredag 8 oktober 2010

Utmattningssymptom

känslomässig utmattning
okänslighet för andras behov
låg prestationsförmåga
trötthet
brist på energi
lättirritabilitet
minnessvårigheter, särskilt av korttidsminnet
koncentrationssvårigheter
ångest
nedstämdhet
bristande sexlust
sömnsvårigheter
muskelspänningar
magkatarr
huvudvärk
smärta


Dessa kriterier lyfter Web4health, EU.s expertis på medicin som symptom på utmattning och utbrändhet.
Jag uppfyller nästan alla kriterier på detta...
Skrämmande eller hur? Jag är 21 om fyra dagar och jag ska orka ett helt arbetsliv.Klart är att jag måste ändra på mycket i min livsstil. Annars kommer detta inte gå bra. Jag har trott att den senaste veckans trötthet har berott på ett virus, men jag undrar om detta inte beror på min stress och oro de senaste åren. Jag vill bara sova, vila och ligga still. Något som verkligen jag inte är van vid att känna.
Det känns som om det flimrar framför mina ögon ibland, jag är yr. Dock är jag på intet sätt deppig, jag är glad, tillfreds för tillfälligt och jag ser ljust på livet. Ingen depression alltså. Men klart är att det måste ske en radikal förändring hos mig, i tanke och i handling. Jag måste sluta stressa, oroa mig så mycket för allt och lära mig att ta det lugnare. Detta fungerar inte i längden. Men nu vilar jag upp mig så att kroppen får den paus den behöver. Det förtjänar den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar